हामी सन् २०२३ को अप्रिल महिनाको अन्तिम साता चुम भ्याली गएका थियौं – फुन्जोको कथा गर्न । छेकम्पारमा फुन्जोको वाल्यकालका सम्झनाहरु पछ्याउने क्रममा हामी गाउँ मास्तिरको चौंरी गोठमा पुगेका थियौं । यो हिउँदे गोठ थियो । त्यहिँ भेटिएका थिए प्रकाश ।
प्रकाश फुन्जोका वाल्यकालका सम्झनाहरुसँग पनि जोडिन्छन् । प्रकाशको बारेमा बुझ्दै जाँदा थाहा भयो उनी काठमाडौंमा गलैंचा बुन्न भनी आएका रहेछन् । गलैंचा कारखानाबाट वालमजदूरहरु निकालिए । प्रकाश अर्का सूर्य भनिने साथीसँग जोरपाटीतिर भौंतारिरहेका थिए । छेकम्पारकै एक जना मानिसले प्रकाश र सूर्यलाई गोठालो काम गर्न भनी लिएर गए ।
प्रकाशलाई ठ्याक्कै तिथिमिति थाहा छैन । तर उनले भने अनुसार सन् १९९० को दशकको मध्यतिर हुनुपर्छ । सँगै आएका साथी केही समयमै भागेर फर्किए । तर प्रकाश भाग्न सकेनन् । प्रकाशका मिल्ने साथी सूर्यले नै ‘काले’को नाम ‘प्रकाश’ राखिदिएका थिए । सूर्य अहिले कहाँ छन् प्रकाशलाई थाहा छैन ।
प्रकाशको विगतको बारेमा खोजिनिति गरेपछि वर्षौं हराएका उनलाई परिवारसँग भेटाइदिन पाए कस्तो हुँदो हो भनेर हामी कल्पियौं । प्रकाशले पनि घर खोज्ने इच्छा देखाए ।
साहु प्रकाशलाई सजिलै पठाउन मान्दैनन् भन्ने थाहा थियो । उनका केही शुभेच्छुकहरूले साहुलाई खबर नै नगरी सुटुक्क हिँड्ने सल्लाह दिए । तर हामीलाई चाहिँ सल्लाह गरेर नै जाँदा ठीक होला भन्ने लाग्यो । साहुलाई मनाउने जिम्मा प्रकाशले लिए । हामी विहान प्रकाशको साहुको घरमा पुग्यौं ।
साहुनी मानेकी थिइनन् । साहु दोधारमा थिए । एकछिन तनावको वातावरण भयो । साहुले १० दिनमा प्रकाशलाई गाउँमै ल्याएर नबुझाए ‘पुलिस केस गर्छु’ सम्म भने । हामीले तल जगत भन्ने ठाउँसम्म ल्याएर छाडिदिन्छौं भन्यौं । १० दिन भित्र प्रकाशलाई जिम्मा लगाउने शर्तमा हामीले गाउँ छाड्यौं ।
प्रकाशले भनेको झापाको तीन कठ्ठे भन्ने गाउँ पत्ता लगाउन साथी पर्वत पोर्तेलले सघाए ।
हामी सबै डर र अन्यौल बोकेर हिँडेका थियौं । प्रकाशको गाउँ र परिवार भेटिने नभेटिने टुङ्गो थिएन । त्यसपछि केके भयो कसरी प्रकाशका आफन्त भेटिए सबै कथामा नै हेर्न सकिन्छ ।
माथि भोजपुरमा प्रकाशका परिवारले ‘फर्कनु पर्दैन यहिँ बस्नु’ भनेका थिए । साहुलाई दिएको वचनले प्रकाश पनि बाँधिएका थिए, हामी पनि बाँधिएका थियौं ।
हामी काठमाडौं फर्कियौं । साहुका एक जना छोरा काठमाडौंमा बस्दा रहेछन् । हामीले उनलाई नै प्रकाशको जिम्मा लगायौं । उनले प्रकाशलाई छेकम्पार फर्काउने व्यवस्था गरे ।
यो बिचमा केही पटक प्रकाशसँग हाम्रो फोन सम्पर्क भएको थियो । र पछिल्लो पटक आज प्रकाशसँग फोनमा कुरा भयो । उनी अहिले चुम भ्यालीमै रहेछन् । प्रकाशले भनेका केही कुराहरु उनकै शब्दमा :
“ म दशैं मान्न पोहोर गाउँ गएँ । गाउँ जानेमा बेलामा साहुले खर्च दिएनन् । यत्रो वर्ष काम गरेको पैसाको हिसाब छैन । साहुका विदेशमा भएका छोराले १ लाख पठाइदिए अनि काठमाडौंमा भएका छोराले ६० हजार । १ लाख ६० हजार बोकेर म नफर्किने गरी भोजपुर गएँ ।
घरको अवस्था साह्रै नाजुक रहेछ । आफ्नो जग्गा जमिन खासै छैन । अँधियाका केही हल बारी छन् । बाउले गोरु किन्नु पर्छ भन्नु भयो । एक हल गोरु किनिदिएँ । कान्छो भाइलाई विदेश जान ४० हजार दिएँ । बाउलाई औषधी र बैशाखी किनिदिएँ । चाडबाड मनाउँदा अलिअलि खर्च भयो । बाउलाई अहिले सन्चो छ ।
नागरिकता बनाउन खोजेको तर भएन । जन्मदर्ता चाहिन्छ । झापाबाट आएको बसाइसराई चाहिन्छ भने ।
पाँच-छ महिना गाउँमै बसेँ । गाउँमा जति दुःख गरे पनि केही नहुने । आफ्नो भन्ने केही छैन । बरु ज्यालादारी नै काम गरे पनि चुम भ्यालीमै अलिअलि कमाइन्छ जस्तो लाग्यो अनि म छेकम्पार फर्किएँ । यहाँ काम पनि पाइएन । पहिलाकै साहुको घरमा काम गर्न थालेको छु । मैले त दिनको १ हजार दिनुपर्छ भनेको छु । तर उनीहरु पैसाको कुरै गर्न चाहँदैनन् ।
खै अब के गर्ने हो । के हुने हो मलाई पनि थाहा छैन । बाउले फोन गरेर “गोरुले दुःख दियो छिटो आइज” भन्छ । दशैंमा फेरि भोजपुर जाने सोचेको छु ।
पूर्वका पहाडहरूमा खरिदे परिचित शब्द हो। गाउँघरका पशु चौपाया खरिद गरेर बेच्ने मान्छे नै खरिदे हुन्। कसैले राँगा, बाख्रा खरिद गरेर बेच्छन् त कसैले गाई, गोरु। यो पुरानो पेशा हो। खरिदेले पशु चौपाया बटुल्छन्। गन्तव्यसम्म पुर्याउनेलाई चाहिँ खेदुवा अथवा पिटुवा भनिन्छ। हेर्ने कथाको ११७ औं अङ्कमा खरिदेसँगै खेदुवा वा पिटुवाको कथा समेटेका छौं। थुप्रै कथाहरूको गठजोठपछि मात्रै बल्ल एउटा हेर्ने कथा तयार हुन्छ। एउटा कथा भिडियोमा देखाउँदै गर्दा थुप्रै कथा अव्यक्त भएर बसिरहेका हुन्छन्। त्यसैले खरिदेको कथा बनाउँदै गर्दा क्यामेरामा कैद नभएका कथाहरू मैले अक्षरमा उतार्ने प्रयास गरेको छु।
खरिदेको कथा गर्ने पुरानै योजना थियो। करिब दुई वर्षअघिको। चेफाको कथा खिच्दै गर्दा टोलीले गोरुको लस्कर देखेको थियो। कथा बन्छ कि क्या हो ? भनेर बाङ्गे बजारसम्म त्यही बेला पुगेको पनि हो। कथा बन्छ भन्ने पक्का पक्की भो। तर कहिले ? त्यसको जवाफ थिएन। पूर्व भन्ने बितिक्कै यो कथाको कुरा चल्थ्यो। त्यसैले हेर्ने कथाको फेसबुकमा घर भोजपुर भनेर मेसेज पठाउने अधिकांशलाई हामी खरिदेबारे सोधखोज गरिहाल्थ्यौं। यस्तैमा टिकाराम सुबेदीले आफ्नो बुवा भूपू खरिदे हुन् भनेर मेसेज गरे। यही लहरो तान्दै हामी खरिदेहरुसम्म पुगेका हौं।
२०८० साल। माघ महिनाको १६ गते, मंगलबार। बिहानको ४ बजे। यही कथालाई केन्द्रबिन्दुमा राखेर हाम्रो यात्रा सुरु भयो। कथाको विषय थाहा थियो। कथाका सिनहरु दिमागमा सेट थिए। तर सेट थिएन, लोकेसन अनि क्यारेक्टर। जुन कथाका मुख्य मेरुदण्ड हुन्। तै पनि टोली बिन्दास थियो। किनकी हामीसँग अपेक्षा धेरै थिएनन्। तर थिए, अप्सनहरु। अनि थियो संयोगले जुराउने अनपेक्षित सरप्राइजहरुको प्रतिक्षा। जसले हामीलाई नसोचेको खुशी दिनसक्थ्यो। थुप्रै कथाहरूमा संयोगले यस्ता खुशीहरू मिलेका रहेछन्।
म हेर्ने कथाको नयाँ सदस्य। टोलीसँग यो मेरो दोश्रो यात्रा। हेर्ने कथाका हरेक शृंखला हेर्दा लाग्थ्यो, जम्बो टोली होला। तर होइन। पाँच जनाले पुरै प्रोडक्सनको काम सम्हालेर कथाहरू पस्किन्छौं। यात्रामा हुँदा हाम्रो सिंगो अफिस नै गाडी हो। किनकी कथा बनाउन हिँड्दा अफिस खाली हुन्छ। जबसम्म काममा धस्सिनौं, कुनै रिफ्रेसमेन्ट यात्रामा छौं जस्तो लाग्दो रहेछ। जब काम सुरु हुन्छ, आरामलाई बिर्सन टोली बानी परिसकेको रहेछ। मैले एक महिनाको संगतमा महसुस गरेको कुरा हो यो।
हामी कान्तिराजपथको बाटो हुँदै बिहान ७ बजे हेटौंडा पुग्यौं। कृष्ण कन्हैया डेरीमा आगोको रापले दूध उम्लिँदै थियो। खुवा बन्नका लागि दूध बाक्लिँदै थियो। यहाँको बाक्लो दूध मेरो लागि नौलो थियो। तर टोलीको लागि यो पुरानै स्वाद थियो। हामीले त्यही बाक्लो दूध पियौँ। दूध चियाको डाइहर्ट फ्यान विद्या दिदीले यात्राको पहिलो कप मिठो चियाको उद्घाटन गर्नुभयो।
हेटौंडाबाट हामीले मदन भण्डारी भित्री मधेश राजमार्गको बाटो समायौं। मेरो लागि यो नयाँ बाटो थियो। सिन्धुलीकै मान्छे भए पनि मैले सिन्धुलीको दक्षिणी भेग देखेको थिइन। हेटौंडा फापरबारी रोड हुँदै करिब ११ बजेतिर सिन्धुलीमाढी पुग्यौं। खान खाने होटलको खोजी भयो। सिन्धुलीमाढीको दुई नम्बर बजार चक्कर लगायौँ। टोलीमा यहाँको पुरानो माछा-भात पाउने होटलमा खाना खाने बहुमत जुट्यो।
यात्रामा कुनै कुराको निचोडमा पुग्न अक्सर भोटिङ भइराख्छ। यो भोटिङको नतिजाले यात्रालाई झनै रोचक बनाइदिन्छ। झन् खानपानको कथालाई त यसले नयाँ नयाँ किस्साहरू जुटाइ राख्छ। यो पटक पनि त्यस्तै भयो। भात त अरु होटलमा पनि पाकेका थिए। तर बहुमतको भोट पाएको होटल खोज्नु खोजियो। अन्तिममा थाहा भयो, त्यो होटल त बन्द भइसकेछ।
अर्को रोचक नियम भनेको बाटो कटिसकेपछि हामी हत्तपत्त फर्किदैनौँ। झन् दुई नम्बर बजारको एकोहोरो बाटोमा पसेका हामी पछाडि फर्किने कुरै भएन। त्यसैले विपी राजमार्गको मूलबाटो निस्किएर भिमानतर्फ हानियौं। दिन छिपिँदै थियो, पेट भोकाउँदै। अन्तत भिमान नपुग्दै भेटिएको थकाली भान्छाघरमा भोक मेटायौँ। मलाई मन मनै लाग्यो, बनाउने नै हो भने त हेर्ने कथा भन्दा हिट यस्तै खानपानको कथा बन्नसक्छ।
हेर्ने कथाको टोली कथा सुन्न बहुत रुचाउँछ। बाटो हिँड्दा हिँड्दै चोक चौतारामा मिठो गफ सुन्ने भोक जुनसुकै बेला जागा रहन्छ। सायद यही भोकले कथा भन्ने शोखमा पनि धेरै सहयोग पुगेजस्तो मलाई लाग्छ। गाडी भित्रै पनि कथाले बढी नै महत्व पाउँछ। यस्तोमा हामी सबैको रोजाइका कथाकार हुन्, झलक दाइ। त्यसैले हेर्ने कथाका हरेक यात्रामा झलक दाइ झुल्किन्छन्। उहाँका कथाले बाटो काट्न निकै सघाउँछ।
साँझ नपर्दै चतरा पुग्नु थियो। हामी पेट भरेर हुइँकियौं। एकैचोटी उदयपुरको लालबजारमा पुगेर रोकियौं। रोकियौं होइन, हामीले हाम्रो अघि बढेको बाटो नफर्कने नीति बहुमतले संसोधन गर्यौँ। लालबजारमा हाट लागेको रहेछ। झ्यालबाट आलुचप, चटपट बनाएको देखेका थियौं। गाडी जति अघि बढ्यो उति आलुचपको सम्झनाले तान्न थाल्यो। त्यसपछि मन बाँध्न नसकेर हामी लालबजार फर्कियौँ। पेटभरि चटपटे, आलुचप, प्याजको पकौडा अनि भित्र गेडा भएको जंगली केरा खायौँ। नीति संसोधन गरेकोमा हामीलाई मनखत भएन।
फाइनल्ली हामी आजको गन्तव्य नजिक रामपुर बजार पुग्यौं। खरिदे खोज्ने खेल बल्ल वास्तविक रुपमा सुरु भयो। चिया पसलमा हेर्ने कथालाई मनैदेखि आफ्नो मान्ने स्थानीय पत्रकार नवराज विष्ट र सुमन सागर खतिवडा भेटिए। उनीहरूले पहाडतिर गोरु किन्दै गरेका खरिदे, खेदाउँदै गरेका खेदुवा र पिटुवासँग सम्पर्क गर्ने प्रयास गरे ।
हामीले काठमाडौंबाट पनि खरिदेहरुसँग कुराकानी गरेका थियौं। हुन्छ भनेकाहरूले एकछिनमै मन फेर्थे। अनि विभिन्न बाहना बनाउँथे। भूपू खरिदेलाई वैदेशिक रोजगारमा रहेका छोराले फोन गरेर सम्झाएपछि बल्ल माहोल मिल्छ कि भन्ने आश पलाएको थियो। त्यी भूपू खरिदेबाट केही सम्पर्क सूत्रहरु फेला परेको थियो। तर ठ्याक्कै काम लागिरहेको थिएन। चिया पसलमा जम्मा भएकाहरुले पनि आफूले चिनेका खरिदेहरु सम्झी सम्झी फोन गरे। यति सम्मकी खरिदेहरुलाई कथा बनाउन सहयोग गरिदिन वडाध्यक्षले समेत आग्रह गरिदिएका थिए। कुरा धेरै भए। धेरैवटा खरिदेको चर्चा भयो। तर हाम्रो मन दोधारमा थियो। खरिदेको कथा गर्न भोजपुर उक्लनेकी, खोटाङ ? बेल्टार डुल्ने कि बाङ्गे बजार ?
कथा सजिलो थियो। किसान र खरिदेबीचको मोलतोल। एउटा एउटा गरेर जम्मा पारिएको ठूलो बगाल। पहाडको बाटो हुँदै ओरालो झर्दै गरेको दृश्य। गोरुलाई हुने दुख। अनि गोरुले दिने दुख। पिटुवाहरुको विगत र वर्तमान। उनीहरु सँगै बाङ्गे बजारसम्मको यात्रा। हामीलाई खिच्नु यत्ति थियो। जसले भोलि एकादेशको कथा बन्नसक्ने खरिदेको कथालाई जीवन्त बनाइरहन सकोस्।
त्यो रात हामीले उदयपुरको बेलकामा बितायौं। बिहान सबेरै कथाको खोजीमा पहाड उक्लने योजना बन्यो। यो योजनामा हिजो भेटिएका सुमन सागर र नवराज विष्ट हाम्रो सारथी थिए। हेर्ने कथाले युट्युब र फेसबुकमा लाखौं, करोडौं शुभेच्छुक कमाएको छ। त्यसको महत्व आफ्नै ठाउँमा छ। तर हेर्ने कथाले ठाउँ ठाउँमा सुमन सागर र नवराजजस्ता मान्छे पनि कमाएको छ। जसको चुकाउन सकिने कुनै मूल्य हुँदैन। उनीहरूले यसअघिका कथाहरू पनि हामीलाई सघाएका रहेछन्। यसपालि पनि बिनास्वार्थ सारा काम छाडेर अप्ठ्यारो अनि कच्ची बाटोमा धुलाम्मे भएर बाइकमा हाम्रो अघि लागे।
पूर्वमा यसरी गोरु खेद्ने चलन नौलो होइन। त्यहाँका मान्छेका लागि यो एकदमै सामान्य कुरा हो। सुमन सागर र नवराजका लागि पनि यो खासै नौलो कुरा होइन। त्यही सामान्य कुराको कथा बनाउन हामी दुई वर्षदेखि योजना मात्रै बनाइरहेका थियौं। त्यो योजनालाई यो यात्रामा जसरी भए पनि वार कि पार लगाउनु थियो। त्यसमा सक्दो सहयोग गर्न उनीहरु पनि उत्तिकै सक्रिय भएर लागे।
दर्जनौं गोरुको बथान लिएर आउनेहरू बाटोमा भेट हुन्छ भन्नेमा हामी ढुक्क थियौं। तर कथा बनाउनका लागि पात्र चाहियो। जति राम्रो पात्र भेटियो कथा उति रोचक हुने हो। तर फोनको भरमा भनेजस्तो पात्र भेट्न सम्भव थिएन। कुनै संयोग जुर्नेछ, जसले हामीलाई खुशी दिलाउँछ, भन्ने आशमा हामीले आफ्नो मनलाई सान्त्वना दियौं।
खरिदेले माल ओसार्ने बाटो थुप्रै थिए। हामीले भोजपुरको घोडेटार, हसनपुर हुँदै अरुण, तमोर तर्नु पर्ने रुट रोज्यौं। जे त पर्ला, गतिलो पात्र भेटे कथा बनाउँला नभए फर्कौँला भनेर चुहार झोलुङ्गे पुलसम्मको यात्रामा निस्कियौं।
चेफाको कथामा एकजनाले भनेका छन्। धुलाम्मे भएर घर फर्कनुपर्छ भनेर। हो त्यही नै धुले बाटो हुँदै हामी अघि बढ्यौँ। कतै कतै त बाटो साह्रै नै अप्ठ्यारो। बराहक्षेत्र धामको ठ्याक्कै पारिपट्टि हुँदै खोलिएको बाटोमा बोलेरोहरु चल्दा रहेछन्। साइड दिने ठाउँ पाउन पनि मुस्किल यो बाटोमा हिउँदको बेलामा ज्यान हत्केला राखेर यात्रा गर्नु पर्ने रहेछ।
मैनामैनीको डाँडामा रहेको सेन्तेरेम चोकमा एकैछिन सुस्ताएर चना चिउरा खायौँ। हामी कहाँसम्म पुग्छौं ?खाना पाइन्छ कि पाइँदैन हामीलाई नै थाहा थिएन। त्यसैले पाएको बेला टम्म भुँडी भरिहाल्न टोली बानी परिसकेको छ।
यो डाँडाबाट ओरालो झरेपछि चुहार पुग्यौँ। जसले उदयपुर र भोजपुरलाई जोड्छ। गाडी गुड्ने पुल बनाउन सुरु भएको थुप्रै वर्ष बितिसकेको रहेछ। तर अहिलेसम्म त्यो पुरा हुने छेकछन्दै थिएन। गाडी उदयपुरमा रोकेर हामीले भोजपुर टेक्यौँ। भाडाको बोलेरोमा कोच्चिनुको विकल्प थिएन। तै पनि कमल दाइ र जीवन दाइले विकल्प पहिल्याए। उनीहरु हुटमा चढे। अनि सुरु भयो ठ्याक्कै ओर्लने गन्तव्य नभएको बोलेरो यात्रा।
ड्राइभरले सोधे तपाईँहरू झर्ने चाहिँ कहाँ हो ? हामीले भन्यौँ जहाँ गोरुको बथान भेटिन्छ ठ्याक्कै त्यहीँ ओर्लिन्छौँ। उनलाई आवारा लाग्ने ठेट जवाफ अनौठो लाग्यो। गोरु त हसनपुर नपुग्दै भेटिन्छ होला। त्यहीँ झर्नु भयो भने त मलाई घाटा लाग्छ। हामीले पैसाको कुरा मिलायौं। उनले गाडी अघि बढाए। टनाटन मान्छेसहितको बोलेरो ठाडो उकालो, धुलो उडाउँदै अल्छि मान्दै उक्लियो।
हसनपुर पुगेपछि गोरुको बथान ठ्याक्कै अगाडि देखियो। हामीलाई मूल्यवान खजाना भेटे झैं भयो। हुटबाट बाटो माथि गाईको मोलतोल हुँदै गरेको दृश्य पनि देखियो। हामी हत्तपत्त बोलेरोबाट झर्यौँ। कस्तो मजाको संयोग ! कथाले मागेको गोरुको बथान, खरिदे, खेदुवा अनि मोलमोलाईका दृश्य सजिलै भेट्यौं। यो अनपेक्षित खुशीले मन फुरुङ्ग भयो।
तर त्यो खुशी एकछिन पनि टिक्न पाएन। कथुरी गाई बिक्ने बितिक्कै आफ्नो घर छाडेर जान नमानेको दृश्यले मन चिसो भयो। पशुले दिने दुख सामान्य थियो। तर पशुले पाएको दुख सामान्य थिएन। मन चिमोट्ने खालको थियो।
अघि बोलेरोमा धुलो उडाउँदै चढेको उकालो त्यो भन्दा धेरै धुलाम्मे भएर ओर्लियौं। खेदुवाहरुसँग गफगाफ गर्यौँ। थोरै मात्र खुलेर बोले। धेरै चाहिँ तर्किए। अरुण तरेर धनकुटाको सिम्ले पुगेपछि झमक्क रात पर्यो। दिउँसभरी बिहानको चना चिउराको भरमा धुलाम्मे भएर खिचेको कथाले फुटेज मात्र खाएको थियो। आठ ओटा मेमोरी कार्ड भरियो। तर कथाको गुदी फेला परेन। हाम्रो पेट मात्र होइन मन पनि रित्तो थियो।
साँझ उद्धवसँगै केही खेदुवाले आफ्ना कथा सुनाए। हामीले पछ्याएको ठूलो बगालका खरिदेले चाहिँ आफ्नो कथा सुनाउन धक माने। तर होटलका साहुजीले मिठो मुस्कानसहित आफ्नो कथा सुनाए। सप्तरीबाट पढाउन त्यहाँ आएका शिक्षकले पनि मन खोलेर आफ्नो फिल्मी जीवन कथा सुनाए।
होटल साहुजीका परिवार धरान बस्दा रहेछन्। उनी एक्लै सिम्लेको साँघुरो भिरालो जमिनमा होटल थापेर बसेका छन्। सघाउने कोही थिएनन्। धेरै जनाको सेवामा उनी एक्लै खटिरहेका थिए। मिठो बोल्छन्, उस्तै मिठो खुवाँउदा पनि रहेछन्। छोराछोरीको उज्ज्वल भविष्यका लागि उनी आधा रातसम्म जुठा भाँडा चम्काउँदै थिए। यो उनको पुर्खौली व्यवसाय हो। उनले यही जाने। जानेदेखि यही काम गर्दै आए। फरक यत्ति हो, विगतमा हिँडेर यात्रा गर्ने यात्रुहरूको बास थियो। अहिले खरिदेहरु आउँदा जाँदा मात्र चहलपहल हुन्छ।
भोलिपल्ट बिहानै सिम्लेमा बाँधिएका गोरुहरु त्रिवेणीतर्फ बाटो लागे। हामी चिया र चाउमिनमा अल्झियौं। हामी त्रिवेणी पुग्दा गोरुका बथानले डाँडा काटीसकेका थिए। त्रिवेणी पुग्नुअघि दुईचार घर भेटियो। काठैकाठले बनेका घरमा खासै चहलपहल थिएन। न त बाटोमा यात्रुहरु नै भेटिन्थे। लाग्यो समयसँगै गाउँ र मुलबाटोहरु पनि बुढो हुँदैछन्। बिस्तारै हाम्रो पूर्खाहरु जस्तै बिलाएर जानेछन्।
त्रिवेणीको छिन्ताङ तमोर पुल तर्नुअघि मोटरबोटमा चतरा पुग्ने योजना पनि नबनेको होइन। तर अक्करको भीर हुँदै हिँड्ने दिन भोलीका दिनमा जुर्छ कि जुर्दैन ? थाहा थिएन। त्यसैले हामीले मोटरबोटलाई बिर्सिएर चल्ती कम हुँदै गएको बाटो रोज्यौँ। अक्करको भीरमा मुस्किलले अडिन सक्ने डोबहरु थिए। नाम सुन्दा डरलाग्दो भए पनि बाटो भने कतै कतै मात्र अप्ठ्यारो थियो। हामी सजिलै बराहा क्षेत्र आइपुग्यौँ।
अझै हामीलाई खरिदेको कथामा गुदी भरिएजस्तो लागेको थिएन। त्यसैले भोलिपल्ट साँझ चतरा निस्कियौं। जहाँ अरु खरिदेहरु भेट्यौं। उनीहरूले मन खोलेर आफ्नो कथा सुनाए। बल्ल कथामा थोरै सास भरियो। हामीमा आत्मविश्वास पलायो। त्यसपछि शनिबार बिहानै बाङ्गे बजार पुगियो।
खरिदेको कथामा केही खरिदे र दर्जनौं खेदुवाको दैनिकी, कथा र व्यथा समावेश गरेका छौं। केही रमाइला अनि कतिपय गम्भीर विषय पनि उठाएका छौं। तर कथाभित्रको मौनतामा हजारौं पशुचौपायाको वेदना पनि कैद भएको छ। जसले नबोली नबोली धेरै कुरा बोलेका छन्।
हुम्लाको चखेली लेकबाट सयौँ खच्चर भारी बोकेर आइरहेका थिए । कुनै खच्चडले ग्यास, कुनैले पानी, कुनैले अन्नपात तथा दालचामल बोकेका थिए। खच्चडको बथानसँगै अघिपछि दाैडिरहेका थिए सिहं रावल ।
जुम्लाका सिहं रावलले आफ्नो खच्चड हुम्लातिर ल्याएका छन् । अप्ठ्यारा बाटा अनि भिरपाखा छिचोल्दै उनी हुम्ला जुम्ला गरिरहन्छन् ।
२२ बर्षे रावललाई न बिदेश जाने बाध्यता पर्यो, न त पढ्ने रहर नै भो । बरू खच्चडले नै लोभ्यायो । यसरी रातदिन खच्चडकै पछि लागेको ३ बर्ष भयो । सिहं रावल हुम्ला जुम्लाका गाउँ-गाउँ ७ /८ दिन हिडेरै पुग्छन् ।
अग्ला पहाड र कहाली लाग्दा भिरहरू उनी र उनका खच्चडले कति पार गरे कति ।
यात्रामा कहिले खच्चड थाक्छन् कहिले सिहं रावल। रै पनि पाइला अघि बढिरहन्छन् । सिहं रावल एक महिनामा ७०/ ८० हजार सम्म कमाउँछन् रे।
अहिले त गाउँ-गाउँमा सडक पुग्न थालेका छन् । माल सामान पनि गाडी चढेर आउन थालिसके । सिंह रावललाई अब खच्चडहरू बेरोजगार हाेलान् कि भन्ने चिन्ता सुरू भइसक्यो ।
हिउँदको महिना । माथि पहाडलाई हिउँले ढाकेको छ । भरखरै घामको न्यानो ताप्दै गरेको गाउँमा जुम्लीका भाकाहरू गुन्जिन्छन् ।
जुम्ला चन्दननाथ गाउँमा आज भैलो खेल्दैछन् । गाउँलेहरू जम्मा भएर प्रत्येक घरमा ५ दिनसम्म भैलो खेल्ने गर्दछन् । मौलिक शैलीमा भैलेराभैलेरी(भैलाे खेल्ने पुरुष महिला)हरूले हरेक घरमा सुख शान्ति र समृद्धिको कामना गर्छन् । अनि भैलो खेलिएका घरका मान्छेले चाहिँ अन्न, फलफूल तथा टिका लगाइदिएर दक्षिणा दिने गर्छन् ।
उमेरले बुढ्यौली लागेका दुर्गा बहादुर खत्री पुर्खाको कला र संस्कृति जोगाउनुपर्छ है भन्दै गाउँलेका घर-घरमा पुगी मीठो भैलो सुनाउछन् । काँ र जन्म्यो भैलो ? मान सरोवर कविलास- भैलो ऐंर देखि भैलो ताक्लाखार आयो -भैलो । …………………………………………… पहिले-पहिले त मानसरोवर हुँदै जुम्ला, दैलेख, सुर्खेत, दाङ हुँदै उपत्यका काठमाडौंसम्म भैलो खेल्न पुग्थे रे ।पैल्हाको भैलो काँबाट उब्ज्याे ? -भैलो । पैल्हाको भैलो मानसरोवर उब्ज्यो -भैलो ।
भैलो खेलिसकेपछि सबैजनाले गाउँ नजिकै पाटे भात खाएर रमाइलो गर्छन् ।
सुर्खेतका हज्जु अलि एकदिन प्रदेश अस्पताल पुगेका थिए । त्यहाँ उनले एम्बुलेन्स नपाएर बिरामी र उनका आफन्तहरु अलपत्र परेको देखे । एकातिर एम्बुलेन्स नपाएको दुख, त्यसमाथि अस्पताल वरपरका अटोहरुले धेरै भाडा लिएको देखेपछि हज्जुले आफ्नो घरमा थन्काएर राखेको अटो निकाले र कोभिडका बिरामी बोक्न थाले ।
अटाेबाटै आम्दानी हुने हज्जुको अटोमा काेराेना संक्रमण यता कुनै भाडा तोकिएको छैन । पैसा हुनेलाई जति मन लाग्छ दिनु भन्छन्, नहुनेलाई सित्तैमा चढाउँछन् । एम्बुलेन्स बनेर उनको अटो सुर्खेतको सडकमा हुँइकिन थालेको महिना दिन कटिसक्याे । हज्जु काेराेना संक्रमितहरुलाई लिन पुर्याउन कहिलेकाहीँ त कोहलपुरसम्म पनि पुग्छन् ।https://fb.watch/9JEJ3VWow-/
बाँके हवल्दारपुरको भित्री गाउँ । गाउँमा चिडिमार समुदाय बस्छन् । चरा शिकार गर्ने उनीहरुलाई चिडिमार जाती भनेरै चिन्दछन् । चरा शिकार गर्नु उनीहरुकाे पुर्खाैली पेशा हो ।
त्यही समुदायमा मनवा चिडिमार बस्छन् । मनवा चिडिमारले १२ बर्षको उमेरदेखि जङ्गलमा शिकार गर्थे । टाढा-टाढा जङ्गलमा गएर चरा शिकार गर्ने अनि नेपालगञ्ज लगेर बेचेकाे सम्झना ताजै छ । पहिले त चरा शिकार गर्दै मनवा बर्दियासम्म पुग्थे रे । उनी पुराना दिन सम्झिन्छन् ।
अहिले पनि उनी चरा शिकार गर्छन् । तर पहिले जस्ताे चरा शिकार गर्ने साथीभाइ साथमा छेनन् । ‘पहिले पहिले त साथीभाइसँग शिकार गर्न जान्थ्याैँ । अहिले त्यति धेरै शिकार गर्दैनन् । हाम्राे पुर्खाले गरि आएकाे काम हाे, मलाई यै काम गर्न आउछ ।’ अहिले धेरैले शिकार गर्न छोडिसके । मनवालाई आफ्नो पुर्ख्यौली पेशा चटक्क छोड्न मन छैन । उनी जाल बोकेर बेला-बेलामा चरा शिकार गर्न जङ्गलतिर निस्किन्छन् ।
झिसमिसे बिहानमा काठमाडाैँबाट गाडी तरहरा चाेक आइपुग्छ । चाेकमा फ्याट्टफुट्ट मान्छेहरुकाे आवत जावत हुन थाल्छ । मनाेज पाैदार पनि साइकल चढेर त्यहीँ पुग्छन्, गाडीले ल्याएकाे पत्रिका लिन । सधैँ यसरी नै उनकाे दैनिकी सुरु हुन्छ ।
सानाे छँदा मनाेज फुटबल खेल्थे । उनले सानैमा फुटबल खेलाडी बन्ने सपना बाेकेका थिए । तर एकदिन अचानक मनाेजकाे खुट्टामा समस्या देखा पर्याे । त्यसपछि उनले १२ वर्षकाे उमेरमा एउटा खुट्टा गुमाउनु पर्याे । अहिले एउटै खुट्टाको भरमा साइकल चढेर उनी सबेरै तरहराका घर-घर पुग्छन् र पत्र-पत्रिका बाड्छन् । अनि दिउँसो चाहीँ बिग्रेकाे साइकल बनाउँछन् ।
तरहराको पुरानो प्रहरी चौकी नजिकै मनोज पौदारको साइकल पसल छ । धेरै जसाे मान्छेहरु साइकल बनाउन मनाेजकै पसलमा आउँछन् । ‘एउटा साइकल बनाउने ठाउँमा काम गर्न जादा काम गर्न सक्दैन भनेर काम दिएनन् । त्यसपछि मैले आफैंले साइकल रिपेरिङ सेन्टर खाेलें । अहिले मैले गरेकाे काम सबैले मन पराउछन् । धेरैले मेरैमा साइकल बनाउन ल्याउछन् ।’ मनाेज आफ्नाे कामप्रति गर्व महसुस गर्छन् ।
केही वर्ष अगाडी मनोजको जीवन साथी बन्न पुनमदेवी पौदार जोडिईन् ।अहिले स्कूल जाने एक छोरी छिन् । दुवैजनाले आफ्नाे पढ्ने सपना छाेरीकाे आँखामा देख्न थालेका छन् । डेराकाे साँघुरो कोठासँगै जाेडिएकाे साइकल पसललाई अझै ठूलो बनाउन मन छ मनोजलाई ।
नवाज मिर्जा र्याप हान्न मात्र होइन, क्रिकेटको कमेन्ट्री गर्न पनि पोख्त छन् । कपिलवस्तको बहादुरगंजमा क्रिकेटको मेहफिल जमेको थियाे । मानिसहरु क्रिकेट हेर्न मात्र होइन उनको कमेन्ट्री सुन्न पनि आएका थिए ।
गाउँठाउँका स्थानीय क्लबका म्याचहरुमा समेत दर्शकहरुको भिड देखेर हामी छक्क पर्यौं । तर यो भिडमा महिलाहरु भने देखिएनन् । पुरुषकाे मात्र उपस्थिती थियाे । हामीलाई देखेर उनीहरुकाे नजर हामीतिर माेडियाे । हामी नयाँ थियाैँ र महिला मात्र थियाैँ ।
केहीबेरपछि क्रिकेट म्याच सुरु भयाे । ४० हजार इनाम राखिएको क्रिकेट हेर्न कोही चौरमा बसेका थिए, कोही मोटरसाइकलमा । नवाजकाे कमेन्ट्रीले अरु(दर्शक) मान्छेहरुलाई जसरी हामीलाई पनि लाेभ्यायाे ।
क्रिकेट म्याच एकछिन ब्रेक भयाे । हामीले नवाजकाे र्याप सुन्याैँ । नवाजकाे र्याप नसुन्ने सायदै थिएन । तालीकाे वर्षात भयाे ।
अर्को म्याच सुरु हुनै लागेको थियो । जोडदार तुफान आयो । नवाजले ठट्टा गरे “आज तपाईंहरु आएर तुफान आए जस्तो छ!” https://fb.watch/9KLK9j-gLN/
गाईघाट बजारदेखि परको कुनै एउटा गाउँ । झमझम बर्खे झरी परिरहेको थियो । त्यसैबेला झरिलाल यादव झोला बोकेर पहाडतिर लागे ।
झरिलाल काम गर्न हिडेका थिए तर के काम गर्ने उनलाई नै थाहा थिएन ।
हिड्दै, खोज्दै जादा पहाडका खोलानालामा सिँचाइको काम गरे । अप्ठ्यारा र भिराला पाखाहरुमा बाटो बनाउने काम गरे। यसरी काम गर्दै जादा खोटाङको थुप्रै गाउँ ठाउँ पुगे ।
मान्छे चिने । भाषा बुझे । ४ वर्ष भैसक्यो उनको मन त्यतै अडिएको । अहिले उनी माछा पालनमा काम गर्छन् । उनी माछा मार्न र पकाएर खुवाउन सीपालु छन् ।
उनलाई नाच्न र फोटो खिच्न अति मन पर्छ । साँझ परेपछि ठुलो स्पीकरमा गीत घन्काएर नाच्न थाल्छन् । अझ अर्को रमाइलाे कुरा, उनलाई त राईको संस्कार मन पर्यो रे । राई भाषा पनि बोल्न आउँछ ।
४ वर्षदेखि घर नगएका उनलाई ‘घर कहिले जाने त ?’ भनेर जिज्ञासा राख्दा झरिलाल भन्छन्- ‘मलाई घर जान हतार छैना । रोईनी बिहे गरेर यतै घरजम बसाउन हतार छ ।’ उनी लाज र खुसी मिसिएको अनुहारमा बेस्सरी हाँस्छन् ।
सिरहाको हुलाकी मार्ग हुँदै सन्हैठा चोक पुगिन्छ । चोकदेखि दाँयातिर लाग्दा एउटा ठूलो पीपल चौतारी भेटिन्छ । हामी अटाे चढेर सन्हैठा चाेकमा ओर्लियाैँ । चाैतारीमा मान्छेहरुकाे भीड देखेपछि हाम्राे पाइला त्यतैतिर लम्कियाे। गर्मी महिना । गाउँका मान्छेहरु आराम गर्न, खाना खान, नानीहरु खेल्न, सुत्न पीपल चाैतारीमा आउदा रहेछन् । मान्छेलाई मात्र हैन गाइँवस्तुको लागि पनि शितल छहारी बनेको छ पीपल चौतारी । ‘हामीलाई जसरी यिनीहरुलाई पनि घामले पाेल्छ। गर्मी हुन्छ ।’ एउटी महिला छेवैमा भैँसीलाई पानी दिदैँ थिइन् ।
चुरा बेच्दै हिड्ने फतिमा खातुन पनि चाैतारीमै आइपुगिन् । उनलाई चुरा बेच्न घर-घर डुल्न पर्दैन । चुरा लाउनेहरु चाैतारीमै भेला हुन्छन् । साउनकाे महिना भएकाेले चुरा लाउनेकाे पनि लर्काे लाग्याे । हामीलाई पनि चुरा लाउन मन लाग्याे त्यसपछि फतिमाले हामीलाई हरियाे र पहेँलाे चुरा लगाईदिइन् ।
आफ्नै देशमा केहि गर्ने सोच भएका एक जवानको अटो पनि यहीँ चौतारीमा आएर रोकियाे ।अटाेबाट किनमेल गर्न गएका गाउँलेहरु ओर्लिए । उनकाे अटाेमा गाउँका बिरामी, व्यापारी, विद्यार्थीहरु, अस्पताल बजार विद्यालय ओहाेर-दाेहाेर गर्छन् । गर्मीको बेला पीपल चौतारी गाउँको साझा घर जस्तै बनेकाे छ ।
बागलुङ सोलेडाँडा नजिकैको तमान गाउँ वरपर आजकल भीमबहादुरका भेडा भेटिन्छन् । भीमबहादुर दुई तीन सय भेडाको बथान लिएर जाडो छल्न गाउँ झरेका हुन् । तर ती भेडा अब बिस्तारै उकालो लाग्नेछन् ।गर्मी बढ्न थालिसक्यो । भीमबहादुर भेडाहरु लिएर हिमालतिरको लामो यात्रामा निस्कने तयारीमा छन् । भेडाको पछि लागेर यसरी उकाली ओराली गरेको चार दशक नाघिसक्यो ।
पाँच छोराछोरी अ-आफ्नो बाटो लागिसके । भीमबहादुरलाई श्रीमतीले साथ दिन्छिन् । चिसो हिमालमा बसेर भीमबहादुरले बुनेका न्याना उनका लुगाहरु टाढा-टाढासम्म पुग्छन् । भीमबहादुरले भेडाबाट वर्षको ७-८ लाख कमाउँछन् रे । ‘मैले भेडा पालेकाे ४२ वर्ष बित्याे । पहिले-पहिले माथि बुकीतिर थुप्रो गोठालाहरु भेटिन्थे । तर नयाँ पुस्ताले मन नलगाउँदा भेडा पाल्नेहरु घट्दै गयाे ।’ भीमबहादुर तमान गाउँमा एक्लै भेडा हेरिरहेका थिए ।
नेपालगञ्जको त्रिभुवन चौकदेखि उत्तर तर्फ जादा घसियारन टोल भेटिन्छ ।
घसियारन टोलमा हरेक साँझ घाँसकाे बजार लाग्छ ।
घसियारन टाेलका महिला केटाकेटीहरू दिनभरि टाढा-टाढाका जङ्गलसम्म पुग्छन् । अनि घाँस काटी ल्याउँछन् । साँझ त्यही घाँस बेचेर उनीहरकाे गुजारा चलाउछन् । याे उनीहरूकाे पुर्खौली पेशा हो ।
मिना केवट पनि छोरीसँगै घाँस बेच्न आएकी थिइन् ।
‘घाँस काटेर बेचे त गाँस हुन्छ नभए त हामी भाेकै हुन्छ ।’ उनले घाँस बेचेकाे २० रुपैयाँ पाेल्टामा हालिन् ।
घाँस बेच्ने चाहिँ धेरैजसाे महिलाहरू हुन्छन् । पुरुषहरू भने ज्याला मजदुरी गर्छन् ।
यहाँ बाख्रा, घाेडा, गाइवस्तुकाे लागि मान्छेहरु घाँस किन्न आउँछन् ।
एउटी महिला एउटा बाख्रालाई भनेर ३० रुपैयाँकाे घाँस किन्न आइन् । एउटा सानाे बाबु पनि साइकल चढेर १० रुपैयाँकाे घाँस किन्न आए । उनकाे घरमा पनि एउटा बाख्रा रहेछ । एउटा घाँसकाे मुठालाई १० देखि ३० रुपैयाँसम्म पर्छ ।
त्रिभुवन चाेक अगाडी जहा मीठाई र दूध किनमेलकाे बजार लाग्छ । चाेक पछाडी जहाँ घाँस माेलताैलकाे बजार लाग्छ ।
झमक्क साँझ परिसकेको थियो । तर घाँस बेच्ने र किन्नेको भीड सकिएको थिएन । भोलि फेरि घाँस काट्नु, बेच्नु र किन्नु त छदैछ ।
बागलुङकी नितु खड्का पेशाले स्टाफ नर्स हुन् । काेराेना संक्रमण भए यता नितुलाई फुर्सद छैन । नितु आफ्नो घरबाट सबेरै निस्किन्छिन् र पुग्छिन् काेराेना संक्रमितहरुका घर । अनि संक्रमितको निःशुल्क उपचार गर्छिन् ।कोराेना संक्रमण भएर घरमै आइसाेलेसनमा बसेकाहरुको गाह्रो साह्रो साेध्नु,अक्सिजन, ब्लडप्रेसर नाप्नु, कसैलाई ओखती दिनु उनकाे दैनिकी बनेकाे छ । कसैका लागि त उनको बाेली नै ओखती । नितु संक्रमितहरुको आत्मबल बढाउन सघाउँछिन् ।
उनले बागलुङ बजार वरपरका बिरामीका घर आँगन नपुगेकाे ठाउँ छैन । दिनदिनै संक्रमितको संख्या बढिरहेकाे छ । अस्पताल भरिभराउ छ । यस्तो बेलामा संक्रमितका घर-घरै पुगेर उपचार गर्न उनलाई कसैले अह्राएकाे हैन । नितु आफ्नै मनले अह्राएकाे गर्छिन्।
दोलखा चरिकोटबाट २ वर्षको उमेरमा आमाबुबासँग काठमाडौं आएका उनको जिन्दगीको ७६औँ वसन्त काठमाडौंमै बितिसके । काठमाडौंमा पहिले घर थिएन, तर आमाबुबा साथमा थिए । अहिले घर छ, तर आमाबुबा साथमा छैनन् ।
अहिले त उनी आफैं बुबा बनिसके । उनी अर्थात कान्छा तामाङ । “मेरो अर्कै नाम छ तर भन्नू हुदैन । सबैले कान्छा भन्छन् । आमाबुबाले पनि कान्छा भन्थे । कान्छा भनेकै मन पर्छ,”- उनी असली नाम नभनी कान्छाकाे प्रसङ्ग जोड्छन् । हामीले पनि कान्छा बाजे सम्बाेधन गर्याैँ ।
नयाँ बस्ती बौद्धबाट बिहानको ३ बजे उठेर कान्छा बागबजारको एउटा गल्लीमा आउछन् । अनि सुरु हुन्छ उनको चिया पसल । चिया खाने मान्छेहरूको भीड सुरु हुन थालेपछि उनलाई भ्याइ नभ्याइ हुन्छ । बिद्यार्थी, व्यापारी, मजदुरी सबैलाई उनले पकाएको चिया मीठो लाग्छ रे ।
कान्छाकाे चिया मात्र हाेईन, उनले गाएकाे गीत, हाँसाे,बाेली पनि मन पर्छ । उनलाई नेवारी भाषा पनि आउछ । एकैछिन गीत गाएर पनि सुनाउन भ्याए ।
उनले चिया पकाउन थालेको दशक बितिसक्यो । “श्रीमती छोराछोरीले दु:ख नगर, अहिले लाउन, खान दु:ख छैन भन्छन् । तर मलाई बसिरहदा जिउ दुख्छ । बरु यसै गरे भने आनन्द मिल्छ ।,”- कान्छा उम्लिरहेको चिया डाडुले चलाउछन् ।
उनले दाउरा बेचे, रिक्सा चलाए, होटलमा भाडा माझे । “पढ्न बाहेक मैले नगरेको काम केही छैन । बुबाले स्कुल जाँ भन्दा दाउरा बोक्छु भनें ,”- उनी बिगत सम्झिदै जाेडले हाँस्छन् ।
आफ्नाे जिन्दगीकाे ७४ वर्ष काठमाडाैंमा बिताएका कान्छाले काठमाडाैंलाई राम्ररी चिनेका छन् । कति आफ्नाहरु छुटिए कति पराईहरु जाेडिए ।
बिहान ९ बजेसम्म चल्ने उनको चिया पसल लकडाउनले पाँच महिना बन्द भयो । उनलाई त्याे समय घरमा बस्न सकस पर्यो । “सपनामा कसैले कालो चिया, कसैले सेतो चिया, कसैले चुरोट, कसैले दुनोट मागेर घेरिरह्यो । अनि फेरि चिया पकाउन थालें । अब त सकिन्जेल यहाँ आउनेलाई चिया खुवाउँछु । नानीहरु पनि आउदै गर्नु ।” उनले हामीलाई मसालेदार सेताे चियामा हल्का कफि छर्केर दिए ।
पूर्वी झापा, मेचिनगर नजिकैको चिया बगान । बगानभित्र कथा बाेकेर आइपुगेका थुप्रै अनुहारहरु भेटिन्छन् ।
उनीहरु कहाँबाट आएका हाेलान् ? पूर्व कि पश्चिम, पहाड कि तराई ? बगानमा उनीहरु कोसँग आए ? किन आए ? एक्लै आए कि परिवारसँग ? यस्ता थुप्रै प्रश्नहरु मनमा बाेकेर हामी चिया बगान पुगेका थियाैँ ।
पारीलो घाम लागेको थियो । बगानका मजदूरहरु बिहानै आईसकेका थिए । कोही चियाका पत्ता टिप्दै थिए । कोही चियाका भारी ओसार्दै थिए ।
जिन्दगीका अनेकौं सपना बोकेर हिंडेकाहरु कुनै दिन बगानमा आइपुगेका थिए ।
कोही एक्लै आए । कोही साथै आए । कोही परिवारसँग आए । कोही परिवार छाडेर आए ।
अहिले सबै एक अर्काका साहारा बनेका छन् । आफन्त बनेका छन् । उनीहरु बगानका भएका छन् । बगान उनीहरुको भएको छ ।
करिब तीन दशक अघि बगान भित्र साना-साना झुपडी मात्र थिए । बगान अहिले गाउँ भैसक्यो । बगानभित्रको बस्तीमा करिब एक सय घर छन् । यही बस्तीमा बालखैमा आएकाहरु जवान भए । जवानहरु बृद्ध भए । माया प्रेम विवाह बगानभित्रै । बालबच्चा बगानभित्रै । अहिले बगान सबैको साझा घर भइसक्यो ।
यही माटोसँग जिन्दगीको घाम छाया र दु:ख-सुख साटियो । जुस्विना परिवारको साथमा आइन् । अमृता भारतबाट छोराछोरी र श्रीमानसँगै आइन् । छलिमाया काखे छोरा च्यापेर आइन् । यसरी काेही आफ्नाहरु लिएर, काेही आफ्नाहरु छाेडेर आएकाहरुका कथा बगानबाटै सुरु हुन्छ र बगानमै सकिन्छ ।
भैरहवाका नन्दलाल बढई कुनै बेला मूर्ति बनाउने काम गर्थे । अहिले उनकी श्रीमती नै मूर्ति जस्तै अचल भएकी छिन् । ८६ वर्षका नन्दलाल बिरामी श्रीमतीको शरीरमा प्राण भरिरहन्छन् ।
अढाई वर्षदेखि नन्दलाल दम्पती अस्पताल धाएको धायै छन् ।
‘धेरै चेकजाँच गराए तर के रोग हो पत्तै लागेको छैन ।’ नन्दलाल ओछ्यानमा लडिरहेकी श्रीमतीलाई हेर्छ । ‘अब त उपचार गराउन पनि पैसा सकियाे । के गर्ने, कसलाई सहयाेग माग्ने ? मेराे बुद्धीले काम गरेकाे छैन । आशा छ कि राम्राे हाेस् ।’ नन्दलालकाे निराश अनुहारमा झिनाे आशा थपिन्छ ।
नन्दलालको सहाराविना मोति हलचल गर्न पनि सक्दिनन् । नन्दलालकाे बुढ्यौली हातले खेलौनाजस्तै रिक्सा बनाएका छन् । आफैंले बनाएको रिक्सामा मोतिलाई राखेर कहिले अस्पताल पुर्याउँछन्, कहिले वरपर घुमाउँछन् । नन्दलाल दम्पतीका सन्तान भएनन् । उनीहरु एकअर्काका साथी भइरहे । साँघुरो कोठाका खटिया र भाँडाकुँडा मात्रै सम्पत्ति छन् । सबैभन्दा ठूलो सम्पत्ति चाहिँ नन्दलालको लागि मोति र मोतिको लागि नन्दलाल ।
जङ्गलको बीचमा यो एक्लो घर छ । अरू घरहरू यहाँबाट निकै टाढा छन् । नरनाथ घिमिरेले कुनैबेला ठूलठूला चट्टान र जङ्गल फाँडेर यहाँ घर बसाएका थिए । उनलाई कसैले भस्मेली भन्थे त कसैले तराइ । त्यस ताका तराइले घर वरिपरिका पाखामा सुन्तला, आँप,कटहर फलाएका थिए । खेतका गह्राहरूमा धान फलाउथे । तराइका छोराछोरीहरु हुर्के बढे । कोही विदेशिए, त कोही तराई झरे ।
तराइ र उनको जहानलाई घर छोड्न मन थिएन । तर रोगले थलिदै गएकी श्रीमती र गल्दै गएको उनको शरीरले हार खाए त्यसपछि चरा जस्तै गुँड छाेडेर छोराछोरी पछ्याउँदै उनीहरू पनि तराई झरे । बिहे गरेकी कान्छी छाेरी उर्मिला अचेल गाउँदेखि टाढा बस्छिन् । उनी सपनामा मात्र माइत पुग्छिन् । “खालि सपनामा माइत पुगेकाे देख्थें । फाेटाे हेरर छक्क परें । अब त आफू हुर्केकाे खेलेकाे घर बाघ भालु बस्ने ठाउँ भएछ ।” उर्मिलाले माइत घरकाे फाेटाे सुम्सुम्याउदै तप्प आँशु खसालिन् ।
कहिल्यै मामाघर नपुगेका छोराछोरीलाई उर्मिलाले फाेटाेबाटै मामाघर चिनाइन् ।
‘तराइ’ले गाउँका आफन्तलाई “घर कस्तो छ ?” भनेर सोधिरहन्थे रे । अनि आफन्तले खिचि पठाएको फोटो हेरेर भक्कानिन्थे रे । घर छोडेकाे दशकपछि तराइ तराईमै बिते ।
धनगढी बजारदेखि अलि परकाे मनेहरा गाउँ । गाउँ छेउकाे ठूलाे रुखकाे छहारीमा सितल ताप्दै गरेकी फगनी चाैधरी रसरी (प्लाष्टिककाे डाेरी) बाट्दै थिइन् । हामी पनि त्यहीँ रुखमुनि टुसुक्क बस्याैँ । डाेरी किन बाटेकाे रहेछ भनेर हामीलाई जान्न मन लाग्याे । उनले हामीतिर हेरिन् ‘खटिया बनाउन रसरी बाटेकाे’ डाेरी बाट्दै गरेकाे हत्केलामा थुक हालिन् । कामकै धुनमा भए पनि हामीसँग बाेल्न छाेडिनन् । अब भने फर्साइली फगनीबारे हामीलाई जान्न मन लाग्याे । उनकाे घर नजिकै थियाे । घरमा नाती बजु बस्दा रहेछन् । उमेरले ७३ वर्ष पुगेकी फगनीले नातीलाई आफैंले हुर्काइन् । अहिले नातीबजु एकअर्काका सहारा बनेका छन् ।
मिजासिलाे स्वभावकी फगनीले हामीलाई गीत पनि सुनाइन् ।
नाती र बजु(हजुरआमा)
चर्काे घाम लागिरहेकाे थियाे । एक्कासि पानी बर्सिन थाल्याे । फगनी हतार-हतार घरतिर दगुरिन् । अनि घरभित्र पानी चुहिदै गरेकाे ठाउँमा भाडाकुडा थापिन्। छेवैमा भएकाे उनी सुत्ने खटिया भिज्ला कि भनेर बाेराले छाेपिन् । प्लाष्टिककाे खटिया फाटिसकेकाे थियाे । त्यहीँ खटियाका लागि रसरी बाटेकी रहिछिन् ।
भित्तामा झुन्डिएकाे एक दम्पतीका तस्बिर थिए । फगनीले तस्बिरमा भएकाे माकुराकाे जालाे हातले साेहाेरिन् । ती तस्बिर उनका छाेरा-बुहारीका रहेछन् । ५ वर्ष अगाडि छाेरा-बुहारी बिते अनि तस्बिरमा मात्र जिवित रहे । ‘एकैदिनकाे फरकमा छाेरा-बुहारी मरे, क्यान्सरले भन्थे । क्यान्सर के हाे, म के जान्नु । फगनी ‘जस्केलाेमा बसेर दर्किरहेकाे पानीतिर हेरिन् ।
फगनीकाे लुगा उपहार
उनका श्रीमान अर्काे बिहे गरेर धनगढी बजार नजिकै बस्छन् । नाती बाजेकाँहा गएका थिए । केही बेरपछि पानी रह्याे । बाजेले नातीबजुलाई किनिदिएकाे दसैंकाे लुगा लिएर नाती पनि आइपुगे । फगनी नयाँ लुगा देखेर दंग परिन् । ‘बुढाले अझै पनि हामीलाई माया गर्छन् ।’ उनी मुसुक्क हासिन् । नातीले खाजा खानलाई छाेपि राखेकाे भाडा हेरे । बासीभात रहेछ । बेलुकाकाे पाँच बजि सकेकाे थियाे । एकैचाेटी खाजा र बेलुकाकाे खाना बासीभातसँग चाउ-चाउ खाने सर्तमा नातीले बजुलाई पैसा मागे । फगनीले पाेल्टाबाट ५० रुपैया निकालेर नातीलाई दिइन् । नाती पसलतिर दगुरे । फगनीले चुल्हाेमा आगाे फुक्न थालिन् ।
पूर्वपश्चिम राजमार्ग । राैतहट चन्द्रनिगाहपुरको मुख्य चाेकमा एउटा चिया पसल छ ।
त्यसाे त याे चिया पसलकाे कुनै नाम छैन, न कुनै साइनबाेर्ड नै छ ।
तर सबैले यसलाई नाम दिएका छन्- ‘आमाकाे चिया पसल’
यहाँ चिया खुवाउने आमा हुन् नरकुमारी गुरुङ । बिहान ४ बजे उठेर उनलाई अगेनाेमा चियाको कित्ली बसाल्न हतार हुन्छ । छोराछोरीले आमालाई सघाउछन् ।
धेरैले उनलाई ‘हवल्दार्नी आमा’ पनि भन्दछन् । उनका श्रीमान् हवल्दार थिए रे । जमजुङबाट तनहुँहुँदै हवल्दार श्रीमानकाे कर्मले डाेर्याएर राैतहटसम्म ल्याएकाे थियाे ।
सबेरैदेखि हवल्दार्नी आमाकाेमा चिया पारखीहरुकाे भिड लाग्छ । यहाँ सबैखाले मान्छे आउँछन् । नेतादेखि विद्यार्थीसम्म, साहुदेखि मजदुरसम्म । आमाकाे चियाकाे स्वादले कसैलाई भेदभाव गर्दैन।
‘चिया खान काे-काे आउछन् काे-काे, यादै हुँदैन । सबैतिरका मान्छेहरु यहीँ भेला हुन्छन् । उनीहरुलाई अझ धेरै वर्ष चिया खुवाउन सक्छु ।’- उनी दिल खाेलेर हास्छिन् ।
३६ बर्ष भयाे नरकुमारीले चिया पकाउन थालेकाे । उमेरले गल्दै गए पनि उनकाे जाेस र जागर भने अझ गलेकाे छैन ।
पहाडकाे अग्लाे डाँडाहरुमा गुन्जिन्छन् बैराग भरिएका भाकाहरु । अनि त्यही डाँडामा भेटिन्छन् गाई बाख्रा चराउने गाेठालाहरु ।
जुम्लाकाे याे बुकि फुल्ने चिमारा पाटनमा गाेठालाहरु आएकाे केही महिना भयाे । उनीहरु धेरै जसाे महिलाहरु छन् । यतै बस्ने खाने उनीहरुले बस्ने आँटी(अस्थाई घर) बनाएका छन् । आँफूलाई चाहिने सर-सामान, खाना बनाउने भाडाकुडा पनि साथै ल्याएका छन् । हरेक बिहान ४ बजे गाईबाख्राका बथान लिएर गाेठालाहरु हरिया फाँटहरुमा निस्कन्छन् । वस्तुभाउ फाँटतिर छाेडेर दिउँसाे १२ बजे चाहिँ आँटी(बस्ने ठाउँ) फर्किन्छन् । अनि बिहानकाे खाना खान्छन् ।
३०० मिटरकाे उचाईमा रहेकाे पाटनबाट डाँडाकाँडा, खाेला-नाला, बस्ती अनि खेतबारीकाे लाेभलाग्दा दृश्य देखिन्छन् । त्यहिँ ठाउँमा गाेठाला आएका जुम्ली महिलाहरु साउन भदाैदेखि ४ /५ महिना पाटनमै बस्ने गर्छन् । उनीहरुको लागि खाना खाने सामल आफन्तले टाढाको घरबाट ल्याइदिन्छन् ।
कोही बिदेशबाट पैसा कमाएर फर्कन्छन् त कोही सिप र जाँगर । बैतडीका हरिश महरा भने सिप लिएर फर्किए । बैतडी पाटन नगरपालिकाका हरिश महरा ३ वर्ष कतार बसे । उता हुँदा ग्राफिक्स डिजाइनको काम गर्थे । बिदेशकाे ठाउँमा बसेर काम गरिरहदा देशमा नै केही गर्न सकिन्छ भन्ने उनकाे साेँच आयाे । साेँचलाई व्यवहारमा बदल्नु थियाे । त्यसैले केही साल अघि हरिश देश फर्कि आए । र आफ्नै गाउँमा सुरु गरे चप्पल कारखाना ।
कोरोना संक्रमणले धेरैको काम बिथोलिएकाे बेला हरिशको चप्पल कारखाना भने चलिरहेकै थियाे । हरिशको चप्पल कारखानामा गाउँकै तीन जना युवाले काम गर्छन् । उनीहरु आफ्नै गाउँमा स्वराेजगार बनेका छन् । ‘आफ्नै गाउँमा सिप मूलक काम गरेर अरुलाई पनि स्वराेजगार बनाउने मेराे उद्देश्य हाे । मेहनत गरेपछि त आम्दानी त्यसै राम्राे हुन्छ । बिदेशबाट सिप ल्याएं गाउँमा पैसा कमाएं ।’थोरै लगानीमा, गाउँघरमै केही गराैं भन्नेहरूका लागि हरिश गतिलो
दार्चुलाको उत्तरी भेग, दुहुँ ब्याँस गाउँ । गाउँकाे फेदबाट महाकाली नदी बगेको छ । यहीँ महाकाली नदीले नेपाल र भारतलाई जोडेको छ । अनि मान्छे जोड्नलाई चाहिँ तुइन बनेको छ ।
यहाँका स्थानीयहरु नुन तेल गर्न तुइनबाटै भारत जान्छन् । मजदुरी गर्न पारि जानेहरुको बाटो पनि यहीँ नै हो । तुइनलाई स्थानीय भाषामा ‘घाट’ भन्दछन् ।
वीरगन्जको लङ्गडी चोकमा कमीला खातुनकाे एक कोठे घर छ । त्यहीँ घरको एउटा कुनामा अटाएको छ रंगीन चुराले भरिएको ढकी । छरछिमेकी गाईवस्तु चराउन फाँटतिर निस्किन्छन् । कमीला चाहिँ थाप्लाेमा ढकी बोकेर गाउँ पस्छिन् ।
पहिले गाउँका हरेक घरका कम्तिमा एकजना महिला चुरा बेच्न हिँड्थे रे । अहिले कमीला र उनकी बुहारी मात्र चुरा बेच्न हिड्छन् । घरगाउँमै पसल खुल्न थालेपछि चुरा धागो पनि पसलमै पाइन थाल्यो । तर, पैँसट्ठी बर्षकी कमीलालाई भने गाउँ डुल्नै रमाइलो लाग्छ ।
कमीलाले चुरा बेच्दै हिडेकाे २० वर्ष भयाे । उनी चितवन, हेटौडा र आसपासका जिल्लासम्म पुगेकी छिन् । खुट्टा दह्रा भएसम्म अझै पनि गाउँ घर डुल्ने उनको इच्छा छ ।
कमीलाले गाउँबिच एउटा पसल छेउमा बसेर त्यहाँ आउनेलाई चुरा लगाइदिन थालिन् । एकजना आमा यो चुरा भएन, यो साइज मिलेन भन्दै चुरा हातमा लिएर पटक-पटक ओहोर-दोहोर गरिन् । नयाँ बुहारीका लागि रहेछ । नयाँ बुहारी घरबाट बाहिर निस्कन नमिल्ने चलन रहेछ ।
एउटा घरमा कमीलाले पानी मागिन् । पर्दाको छेल पारेर ढोका भित्रैबाट कसैले पानी दियो । उनी नयाँ बुहारी थिइन् । चुरा लगाईदिँदै, कमीला घर–घरमा हिँडिरहिन् । हामी पछ्याइरह्याैँ ।